2009-04-27

STUDENTŲ INVAZIJA

2009 m. Balandžio 18 dieną Vilniaus dailės akademijos (VDA) senuosiuose rūmuose įvyko Studentų meno dienos tema „Jauno meno invazija“. Tai renginys, suteikęs ekspozicinę erdvę jauniems Vilniaus dailės akademijos menininkams ir sceną Lietuvos muzikos ir teatro akademijos (LMTA) studentams. Šis projektas, vykstantis daugiau negu trisdešimtmetį, po metų pertraukos vėl sugrįžo į Dailės akademiją ir pateikė įvairiapusišką programą, kurios pagalba lankytojai buvo supažindinti su studentijos kūrybine veikla.

Ekspozicija VDA koridoriuose turbūt buvo tradiciškiausia renginio dalis. Eksponatai savo rūšimi (grafika, tapyba, viena fotografijų serija, keli objektai) nepretendavo akivaizdžia invazija į tradiciją, stereotipų laužymą. Tapyba daugiausia tradiciškai lietuviškai pastozinė, stori dažų sluoksniai ir tvirtas potėpis byloja apie sąsajas su XX amžiaus Lietuvos tapyba ir verčia mąstyti apie mokytojų, dėstytojų įtaką kūrėjų saviraiškai. Grafikos kūriniai subtilesni. Darbuose daug baltos erdvės, padedančios/skatinančios susitelkti į pagrindinius vaizduojamus objektus. Bene daugiausiai lankytojų džiaugsmo sukėlęs kūrinys buvo Jono Aleksejaus objektas „Tas-pats“: darbas žiūrovą paverčiantis savo dalimi, kai atsisėdus ant kėdės galėjai pamatyti savo kūną su kito asmens galva. Tai vienas iš ekspozicijoje rodytų darbų savo forma pretenduojantis į novatorišką pateikimą. Tačiau ne formos, bet idėjinėje plotmėje kūriniai daugiausia byloja apie menininkų savistabą ir atidų, tiriantį žvilgsnį į aplinką.

Panašus žvilgsnis buvo justi ir video darbų peržiūroje, vykusioje VDA rūsiuose. Pati erdvė kūrė ypatingą atmosferą. Rami lyg sustingus rūsio aplinka kontrastavo su gausia, trumpų, taigi greitai besikeičiančių, video darbų pasiūla. Užbaigta peržiūra buvo Arno Anskaicio ir Patrio Židelevičiaus „Transliacija“. Tai bene pusvalandį trukęs meditatyvinis projektas, kuomet ekrane lyg ir nematant nieko konkretaus (visą laiką buvo rodomas baltasis televizinis triukšmas) ir klausantis ambient muzikos, tas pats pakankamai monotoniškas vaizdas suvokėjo sąmonėje įgaudavo vis kitas reikšmes ir kurdavo kitokius vaizdinius. Tai po dinamiškos ir pakankamai ilgai trukusios darbų peržiūros stabtelėti ir apie vaizdą apskritai pamąstyti privertęs kūrinys.

Vizualiųjų menų programą užbaigė jaunųjų kostiumo dizainerių madų šou. Tai aukšto meninio lygio renginys, kurį iš ties būtų galima pavadinti jaunųjų menininkų invazija. Teatralizuotas drabužių pristatymas, formų, temų, idėjų įvairovė kūrė dinamišką nuotaiką ir atmosferą. Daugiausia aplodismentų susilaukė Dainiaus Bendiko ir Beno Staškausko kolekcija „Infiltruoti“. Šie kūrėjai – šių metų jaunųjų talentų paieškos konkurso „Injekcija“ nugalėtojai, kolekciją pristatę ir „Mados infekcijos“ scenoje.

Renginius lydėjo pamąstymai ir diskusijos apie meną, jo esmę, idėjinius šaltinius ir panašiomis temomis. Prasidėję nuo pačio ryto diskusija skaitykloje, kur savo pranešimus skaitė Jurij Dobriakov („Žiniasklaida, populiarioji kultūra ir masinė sąmonė kaip žaliava šiuolaikinio meno kūriniams“) ir Neringa Černiauskaitė („Ateities menininkai ir kultūros teritorija: invazija, infiltravimas ar partizaninis karas?“) persikėlė ir į ekspozicines erdves, kur lankytojai galėjo diskutuoti su jaunaisiais menininkais.

Paraleliai su patalpose vykstančiais renginiais kiemeliuose veikė „Menų kiemas“, kur jaunieji menininkai pateikė veikiau suvenyrinio tipo darbus įsigijimui, ir „Muzikos kiemelis“. Pastarajame sceną saviraiškai gavo LMTA studentai, kurie atliko plačią ir įvairiapusišką programą. Renginys buvo uždarytas LMTA baigiamuoju vakaro koncertu, kur pasirodė Mindaugas Ancevičius su grupe, „R&R electronics“ ir „Colours of bubbles“.

Taigi Studentų meno dienos stengėsi apžvelgti įvairias jaunųjų menininkų saviraiškos sferas. Vizualiųjų menų kūrėjai daugiausiai atskleidė tiriamąjį, atidų žvilgsnį į save ir į aplinką. Lietuvos muzikos ir teatro akademijos studentai įvairiapusišką požiūrį į muziką. Visa tai lydėjo diskusijos pačiomis įvairiausiomis kultūrinėmis temomis. Nors renginio tema buvo „Jauno meno invazija“, žiūrovas galėjo stebėti veikiau tradiciškus, nei novatoriškus kūrinius, tačiau svarbiausia lieka pačio renginio intencija: suteikti ekspozicinę erdvę jauniesiems menininkams ir galimybę visuomenei susipažinti su jų kūryba, mąstymu ir požiūriu.


tekstas - Dovilė Aleksandravičiūtė

nuotraukos - Paulius Gvildys

Komentarų nėra:

Rašyti komentarą